Fortsätt till huvudinnehåll

Simma i Vansbro


Jag hade inga förväntningar på hur Vansbro skulle gå. En del tycker det är tufft medan andra hävdar att det är den enklaste delen i en klassiker. Vi skulle simma 500 meter medströms och 1 000 meter motströms. Alltså halv-simmet. Vattentemperaturen låg och pendlade mellan 16-17 grader.

Väl i vattnet tänkte jag inte ens på kylan. Jag brydde mig heller inte om djupet, gäddor eller strömmar. Omgivningarna är vackra. Människorna på strandkanterna hejar. Vattnet kändes snällt mot kroppen och jag simmade i mål på ca 50 minuter.

Mina tips till er som ska simma för första gången:

  • Simma med våtdräkt någon eller några gånger innan. Det är annorlunda mot att simma utan. 
  • Köp inte för mycket prylar. Jag köpte neoprenstrumpor och handskar - som jag inte alls behövde pga 17 grader i vattnet. Jag hade också köpt näsklämma och simglasögon - som jag inte heller använde. Jag simmar ju bröstsim och fick inga problem med stänk eller kallsupar. 
  • Parkera gärna i närheten av målgången - och gå till starten (var ute i god tid då det är en bit att gå)
  • Startkitet hämtar man ut i närheten av målgången. Vi var på plats tre timmar innan start och det tog 15 minuter i kön. 
  • Badmössan i startkitet måste användas under hela loppet. Dra ned den ordentligt - den tenderar att glida upp. 
  • Blöt ned dig lite innan start så du vänjer dig vid temperaturen i vattnet
  • Drick inte precis innan loppet - skitjobbigt med kluck både i och utanför kroppen 

Kommentarer

  1. Jag applåderar och bugar. Imponerande, jag skulle absolut inte palla att simma i 50min.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jag testar tandblekning

Whitening-tandkräm och tuggummi med whitening-effekt. Ja, det är väl så långt min strävan efter ett bländande leende tagit sig. Att lägga pengar på en tandblekning hos tandläkare har inte funnits i mina tankar. Men så för ett år sen, på Daniells fest , vann jag ett presentkort på tandblekning hos Ali på Tandvårdscentrum. Nu tog jag mig i kragen och bokade en tid.                          Ali Moazzez är chef och tandläkare på Tandläkarcentrum i Linköping. Se vilket vitt leende!                                Vi började med att gjuta formar. Skenorna som jag sen får ska fyllas med blekmedel och placeras på över- och underkäken. När jag sover.  Först överkäken. Sen underkäken. Det tar en minut för geggan att stelna. Sen lirkar dom loss skenan.  Som ni ser är man ju ingen snygging när gjutningen görs. Men oj så vita tänder jag kommer få! Lika vita som Alis tänker jag. Men inte lika vita som Ross i Vänner. Ni kommer självklart få se före- och efterbilder. Men det bli

Blåklint i isbit

På fälten runt vårt hus växer raps och lin. Rapsens gula färg har sedan länge försvunnit och linens blå kronblad yr runt i vinden. Men i dikeskanten växer vår landskapsblomma Blåklint. Den står i full blom och då får man passa på. Jag gör isbitar på löpande band. Till bröllopet. Ja, vi ska gifta oss! Nyp av blommorna med en bit stjälk. Välj de lite större blommorna.  Lägg i blommorna. Fyll med vatten och tryck ned blommorna, som har en tendens att flyta upp. Det går också att fylla upp med hälften vatten och låta blomman frysa fast på botten innan man fyller på resten av vattnet, men det tar längre tid.  De här ska användas som dekoration runt bubbelflaskor till välkomstdrinken. I det lilla bor det vackra, sa en klok man en gång (Ernst K).

Spöket på Husby säteri

En redig människa tror inte på spöken. Och jag är en redig människa. Men jag tror nog på spöken trots allt. Jag har liksom många andra förklarat udda händelser med att det är hjärnan eller omgivningen som spelat mig ett spratt. Men sen händer det där som är så udda att det inte går att förklara. I dagarna två har jag vistats på det här slottet... Det heter Husby säteri och ligger i slutet på en grusväg du svänger av på efter att du passerat Mogata. Vid slätbakens strand. I den östgötska skärgården. Varje sommar har jag passerat godset på min väg till mina somrars paradis i Bottna, som också ligger vid vattnet. Ett par mil från säteriet. Här sägs det spöka.                                                                   Godsherren som här sitter i ett samtal med Correns fotochef berättade om hur han och hans fru köpte hela rasket för ett par år sedan. "Det går bra nu", tänkte jag när han sa det... Hur som helst. Huset byggdes upp efter en brand på 1700-talet.