Fortsätt till huvudinnehåll

Stora underbara unge



                              

Han såg ut som en sköldpadda när han precis lärt sig sitta. Smal hals och ett guppande huvud längst upp. 
Som treåring älskade han att plocka blommor åt mig. Han ville gärna snacka om alla stora stenar vi gick förbi och funderade över varför änglar inte fastade i träden när de åkte upp till himlen. Han rabblade alfabetet flytande och tecknade bättre än mig. Som treåring. 
I sexårsåldern skulle han bli kock eller jobba på Tekniska verken. Hockeyn som han spelat sen samma ålder har aldrig tagit tag i honom. 

Han har alltid haft lätt för skolan. I sjuan ville han börja NO-profil på Berzan. Han kom in.
Under alla år har han visat förmågan att ta ansvar för sina egna beslut och engagerat sig precis så mycket i skolan att han fått bästa resultat. 

Men nu händer något. Han växer. Axlarna breddas. Musklerna börjar synas. Mörka fjun på överläppen. Och han har växt om mig. Det är ju i sig ingen bedrift... Men han genomgår en förvandling på många sätt. 

Det är inte längre jag som stoppar om honom och säger godnatt. Det är han som kommer in till mig och kramar om och säger godnatt. Redan när jag hör honom i trappan så drar jag upp täcket till hakan. Han blir besvärad av att se mina bara bröst. Han uppfattar alla sexuella antydningar i skämt och tycker jag är extremt pinsam. 

En vän med äldre barn garvade åt mig när jag sa att vi fortfarande har en bra relation, den här killen och jag. "Du har ingen aning. Det har inte börjat än. Fester, sena kvällar, utbrott. Men var lugn. Han kommer tillbaka, men kanske inte förrän i 18-årsåldern", sa vännen. 

Men jag kontrar. Jag tror inte alla tonåringar följer mallen. Min 14-åring kommer fortfarande in till mamma på kvällen och kramar om och säger godnatt. Ha! Så kommer det alltid vara. Jag vill det. Gode Gud väx inte ifrån mig unge.

Kommentarer

  1. Moppemustasch. Gud vad tiden går! Kan man konservera dem i 6årsåldern?

    SvaraRadera
  2. Nej fisken. Det går inte. Moppemuschen tjatar jag om varje dag att raka bort. Men han ser liksom inget problem med den...

    SvaraRadera
  3. Det finns de som inte följer mallen. Min bror och min morbror slutade aldrig krama godnatt så länge de bodde hemma. Och kramas gärna fortfarande så fort man ses!

    SvaraRadera
  4. Tricket är att inte sluta kramas, även om de under en period gärna vill slippa undan. Slutar man är det skitsvårt att börja igen sen.

    SvaraRadera
  5. Bra skrivet av anonym där. Sluta aldrig kramas. !!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jag testar tandblekning

Whitening-tandkräm och tuggummi med whitening-effekt. Ja, det är väl så långt min strävan efter ett bländande leende tagit sig. Att lägga pengar på en tandblekning hos tandläkare har inte funnits i mina tankar. Men så för ett år sen, på Daniells fest , vann jag ett presentkort på tandblekning hos Ali på Tandvårdscentrum. Nu tog jag mig i kragen och bokade en tid.                          Ali Moazzez är chef och tandläkare på Tandläkarcentrum i Linköping. Se vilket vitt leende!                                Vi började med att gjuta formar. Skenorna som jag sen får ska fyllas med blekmedel och placeras på över- och underkäken. När jag sover.  Först överkäken. Sen underkäken. Det tar en minut för geggan att stelna. Sen lirkar dom loss skenan.  Som ni ser är man ju ingen snygging när gjutningen görs. Men oj så vita tänder jag kommer få! Lika vita som Alis tänker jag. Men inte lika vita som Ross i Vänner. Ni kommer självklart få se före- och efterbilder. Men det bli

Blåklint i isbit

På fälten runt vårt hus växer raps och lin. Rapsens gula färg har sedan länge försvunnit och linens blå kronblad yr runt i vinden. Men i dikeskanten växer vår landskapsblomma Blåklint. Den står i full blom och då får man passa på. Jag gör isbitar på löpande band. Till bröllopet. Ja, vi ska gifta oss! Nyp av blommorna med en bit stjälk. Välj de lite större blommorna.  Lägg i blommorna. Fyll med vatten och tryck ned blommorna, som har en tendens att flyta upp. Det går också att fylla upp med hälften vatten och låta blomman frysa fast på botten innan man fyller på resten av vattnet, men det tar längre tid.  De här ska användas som dekoration runt bubbelflaskor till välkomstdrinken. I det lilla bor det vackra, sa en klok man en gång (Ernst K).

Spöket på Husby säteri

En redig människa tror inte på spöken. Och jag är en redig människa. Men jag tror nog på spöken trots allt. Jag har liksom många andra förklarat udda händelser med att det är hjärnan eller omgivningen som spelat mig ett spratt. Men sen händer det där som är så udda att det inte går att förklara. I dagarna två har jag vistats på det här slottet... Det heter Husby säteri och ligger i slutet på en grusväg du svänger av på efter att du passerat Mogata. Vid slätbakens strand. I den östgötska skärgården. Varje sommar har jag passerat godset på min väg till mina somrars paradis i Bottna, som också ligger vid vattnet. Ett par mil från säteriet. Här sägs det spöka.                                                                   Godsherren som här sitter i ett samtal med Correns fotochef berättade om hur han och hans fru köpte hela rasket för ett par år sedan. "Det går bra nu", tänkte jag när han sa det... Hur som helst. Huset byggdes upp efter en brand på 1700-talet.