Fortsätt till huvudinnehåll

Bilden av Thailand


Bilden av Thailand börjar förändras. Vi läser dagligen om hur maffian tar sig fram, om prostitution, dödliga elolyckor och maneter som dödar.
Men landet är mycket mer än så.

När vi landar på flygplatsen möts vi upp av thailändare som alla vill sälja just sin taxiresa till oss. Elva bleka svenskar i varierande storlek vill ta sig till Kata beach och för detta fick vi tillslut priset 1 800 baht. Det motsvarar ungefär ca 450 svenska kronor.
Vi placerar våra smårunda rövar i taxibilen som på krokiga vägar tar oss mot hotellet. Genom fönsterrutorna skymtar vi den thailändska vardagen. Familjer på mopeder, barn i skoluniformer och gamla damer i stolar längs med vägarna. Klockan är runt åtta på morgonen och i vår luftkonditionerade taxi ser vi de små butikerna öppna upp för dagen och matmarknaderna sjuder av liv. Restaurangägare på plats för att hitta de finaste råvarorna till dagens matlagning.
Och vilken matlagning sen! Första kvällen smyger vi in på en strandrestaurang. Namnet och den modernt pråliga inredningen tydde på höga priser. Men vi beslutar oss för att slå på stort denna första afton. Doften av hav blandas med den kryddiga doften från köket. En ljum bris svalkar våra varma kroppar. En fläkt riktas mot våra blanka pannor. Trötta, mätta och glada lämnar vi sedan restaurangen. Priset för hela familjen Malmborg landade på ca 200 kronor.
Dagarna fortlöper. Sandstränder, hav och kalla drycker på dagarna. Kryddig mat, skratt och kalla drycker på kvällarna.
Efter några dagar byter vi miljö. Vi beställer en tripp till Phi phi-öarna. Ett paradis på jorden. Vi har varit där förr.
Båtresan dit tar ett par timmar. Några i sällskapet väljer den luftkonditionerade delen inomhus. Vi som törstar efter sol väljer en plats på öppet däck. Vi trängs med surfarkillar från Australien, fotosugna japaner och här och där hör vi skandinaver.
När vi går i land får vi först betala en avgift för att vistas på ön. Det är nytt och syftar visst till att bekosta städningen av ön. Vi betalar snällt. Det handlar trots allt bara om fem svenska kronor per person. När kommer av bryggan möts vi av tiotals säljare som alla vill att vi ska bo på just deras hotell. Elva viljor skall enas till en. Vi hamnar till slut på ett lofthotell med unga partysugna ungdomar som grannar.
Men det är inte boendet som är viktigt på denna plats. Det är stränderna, de små bilfria gatorna, plingande cyklister och klirr från barerna. Att få gå ut i en solupplyst gränd, köpa sig en kyld ananas på pinne och med stråhatt på huvudet strosa runt och titta på palmerna, bambubyggnader, små kattungar som matas direkt från händerna på en leende thailändare och bara njuta.
Vi hyr en longtail-båt och tas till mjölmjuka vita stränder där turismen inte tagit sig. Äter en enkel rismiddag och jagar strandkrabbor som kutar i sidles i hopp om att undkomma våra händer. Vi matar apor med bananer, gräver ned våra tår i sanden och går ned i det kristallklara vattnet för ett ljummet dopp.
Dagarna passerar och det är dags att ge sig tillbaka till civilisationen på Phuket.
Vi solar, badar, duschar och shoppar. Om och om igen.
Jag förringar inte den bild som ges i många artiklar. Överallt ser jag trassliga elledningar, jag har tittat en extra gång i havet efter dödliga maneter och själv bevittnat stripshower med tvivelaktiga avslut. Men Thailand är så mycket mer än så och det var bara det jag ville säga. Bilderna som följer visar det Thailand jag ser. Utan krusiduller.














































Kommentarer

  1. Vilka underbara bilder. Får mig att längta tillbaka något grymt.

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder och underbar skildring av ditt Thailand.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det var en fin skildring!
    Och de där negativa sakerna har alltid funnits. Vi har bara blivit mer medvetna. Har varit i Thailand så många gånger att jag tappat räkningen, 6 ggr bara i vinter (Flygvärdinna) och du återger exakt det Thailand jag känner och känner igen.
    Tack!

    SvaraRadera
  4. Väldigt fina bilder. Gör ett dataalbum vetja ;) puss

    SvaraRadera
  5. Vad härligt ni verkar ha haft. Fina bilder! Och det Thailand du beskriver är detsamma som mitt Thailand. Som jag längtar tillbaka till.

    SvaraRadera
  6. Det finns baksidor i varje land. Det är bara lättare att blunda för dem här hemma. Underbara bilder och jag längtar tills jag besöker landet för första gången, i dec i år!

    SvaraRadera
  7. Vill tillbaka!
    Kho Koh khao...Vårt paradis!

    Karon var jag inte lika imponerad av.
    För mkt folk.
    Men vattnet där! Och utbudet...maten...

    Vill tillbaka nu!

    SvaraRadera

Populära inlägg i den här bloggen

Jag testar tandblekning

Whitening-tandkräm och tuggummi med whitening-effekt. Ja, det är väl så långt min strävan efter ett bländande leende tagit sig. Att lägga pengar på en tandblekning hos tandläkare har inte funnits i mina tankar. Men så för ett år sen, på Daniells fest , vann jag ett presentkort på tandblekning hos Ali på Tandvårdscentrum. Nu tog jag mig i kragen och bokade en tid.                          Ali Moazzez är chef och tandläkare på Tandläkarcentrum i Linköping. Se vilket vitt leende!                                Vi började med att gjuta formar. Skenorna som jag sen får ska fyllas med blekmedel och placeras på över- och underkäken. När jag sover.  Först överkäken. Sen underkäken. Det tar en minut för geggan att stelna. Sen lirkar dom loss skenan.  Som ni ser är man ju ingen snygging när gjutningen görs. Men oj så vita tänder jag kommer få! Lika vita som Alis tänker jag. Men inte lika vita som Ross i Vänner. Ni kommer självklart få se före- och efterbilder. Men det bli

Blåklint i isbit

På fälten runt vårt hus växer raps och lin. Rapsens gula färg har sedan länge försvunnit och linens blå kronblad yr runt i vinden. Men i dikeskanten växer vår landskapsblomma Blåklint. Den står i full blom och då får man passa på. Jag gör isbitar på löpande band. Till bröllopet. Ja, vi ska gifta oss! Nyp av blommorna med en bit stjälk. Välj de lite större blommorna.  Lägg i blommorna. Fyll med vatten och tryck ned blommorna, som har en tendens att flyta upp. Det går också att fylla upp med hälften vatten och låta blomman frysa fast på botten innan man fyller på resten av vattnet, men det tar längre tid.  De här ska användas som dekoration runt bubbelflaskor till välkomstdrinken. I det lilla bor det vackra, sa en klok man en gång (Ernst K).

Spöket på Husby säteri

En redig människa tror inte på spöken. Och jag är en redig människa. Men jag tror nog på spöken trots allt. Jag har liksom många andra förklarat udda händelser med att det är hjärnan eller omgivningen som spelat mig ett spratt. Men sen händer det där som är så udda att det inte går att förklara. I dagarna två har jag vistats på det här slottet... Det heter Husby säteri och ligger i slutet på en grusväg du svänger av på efter att du passerat Mogata. Vid slätbakens strand. I den östgötska skärgården. Varje sommar har jag passerat godset på min väg till mina somrars paradis i Bottna, som också ligger vid vattnet. Ett par mil från säteriet. Här sägs det spöka.                                                                   Godsherren som här sitter i ett samtal med Correns fotochef berättade om hur han och hans fru köpte hela rasket för ett par år sedan. "Det går bra nu", tänkte jag när han sa det... Hur som helst. Huset byggdes upp efter en brand på 1700-talet.